Seat Toledo – Krótka historia hiszpańskiego minivana

8
views

Seat Toledo to jeden z najpopularniejszych samochodów produkowany przez hiszpański koncern Seat. Pierwotnie został on przypisany do kategorii samochodów osobowych klasy kompaktowej, jednak nie trwało to długo. Następnie pojazd znalazł się w grupie minivanów klasy kompaktowej, a na końcu – w klasie aut miejskich. Model ten produkowany był początkowo w latach 1991 – 2009, zaś w roku 2012 nastał jego powrót i trwał on do roku 2018. Jak zatem wyglądała ewolucja Seata Toledo na przestrzeni lat? Czy kolejna generacja pojazdu została już zaplanowana? A może zupełnie się na to nie zapowiada? Co wpłynęło na przerwę w produkcji Seata Toledo? Jeśli nurtują Cię odpowiedzi na te pytania, to znaczy, że trafiłeś w dobre miejsce! Serdecznie zapraszamy do lektury.

Seat Toledo – Rocznik 91 – Projekt Volkswagen

Pierwsza odsłona Seata Toledo nastąpiła w roku 1991. Warto zaznaczyć jednak, że model ten był projektem całkowicie opracowanym w ramach spółki Volkswagen. Pierwsze Toledo zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro i miało pełnić funkcję następcy modelu Malaga – kilka informacji o tym pojeździe znajdziesz poniżej. Cztery lata od pojawienia się Toledo na rynku, samochód przeszedł facelifting. Zmieniono w nim między innymi przednie reflektory oraz atrapę chłodnicy. Prawdziwe zmiany przyszły jednak dopiero w roku 2003 – to właśnie wtedy licencja pierwszej generacji Toledo została wykupiona przez chińskiego producenta Chery. Auto było przez niego produkowane w latach 2003-2010, jednak nie przyniosło to zbyt wielkiego rozgłosu.

Seat Malaga – Pierwowzór Toledo?

Uznaje się, że Seat Toledo powstał w ramach następstwa po kultowym Seacie Malaga. Był to kompaktowy samochód osobowy, sprzedawany wówczas jako czterodrzwiowy sedan. Pojazd produkowany był w latach 1985 – 1992 i, trzeba przyznać, osiągnął umiarkowaną popularność. Seat Malaga dostępny był w trzech wersjach pojemnościowych silników:

  • 1,2 litra
  • 1,5 litra
  • 1,7 diesel

W tym miejscu warto zaznaczyć, że dwa pierwsze z wymienionych silników powstały przy współpracy z marką Porsche. Więcej o tym modelu przeczytasz na stronie Seat https://promoto.seat-auto.pl/. Wszystkich miłośników hiszpańskiego koncernu zapraszamy do nieco bardziej szczegółowej lektury. My zaś wracamy do właściwego tematu – Toledo.

Toledo II – Paryż, rok 1998

Druga generacja Seata Toledo została oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w roku 1988. Auto również zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro, zaś zbudowano je na bazie płyty podłogowej Audi A3, Audi TT, Volkswagena Golda 4 oraz Skody Octavii. Premiera nowej wersji Toledo przyniosła właściwie więcej pytań, niż odpowiedzi. Nie sposób było nie zauważyć bowiem niepokojącego wręcz podobieństwa do Audi A3. Ba – mówi się, że cała deska rozdzielcza była dosłownie skopiowana z jego pierwszej generacji. Rok później jednak, w 1999, przedstawiono wersję hatchback Toledo, która nosiła nazwę Leon. Druga generacja Seata Toledo występowała w następujących wersjach wyposażeniowych:

  • Stella
  • Signo
  • Sport
  • Top Sport

Seat Toledo III – Całkowita zmiana koncepcji

Dwie pierwsze generacje Seata Toledo nie zatrzęsły wprawdzie ówczesnym rynkiem motoryzacyjnym, jednak nikt nie spodziewał się, że twórcy trzeciej odsłony wpadną na tak – nazwijmy rzecz po imieniu – absurdalny pomysł. Seat Toledo III nie miał bowiem nic wspólnego ze swoimi poprzednikami. Podczas oficjalnej prezentacji na targach motoryzacyjnych w Paryżu w roku 2004 okazało się, że najnowsza wersja Toledo jest… Minivanem. Warto zaznaczyć, że na czas produkcji trzeciej generacji pojazdu zmienił się projektant – przedziwną hybrydę liftbacka i minivana stworzył Walter de’Silva. Przejdźmy jednak do charakterystyki wnętrza – Toledo III w standardowym wyposażeniu posiadał między innymi elektryczne wspomaganie kierownicy, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, system ABS i radio z możliwością obsługi płyt CD. Wersję podstawową można było jednak rozszerzyć. Wtedy to wyposażenie zyskiwało takie udogodnienia, jak:

  • Komputer pokładowy
  • Ośmiogłośnikowy system audio z odtwarzaczem MP3
  • Tempomat
  • Elektryczne szyby
  • Elektryczne lusterka
  • Skórzana kierownica
  • Skórzana tapicerka
  • Lewarek zmiany biegów

Bogate wyposażenie nie wzbudziło jednak przesadnie dużego zainteresowania. Seat Toledo przestał być produkowany w roku 2009. Nic nie zapowiadało, że wkrótce nastąpi powrót omawianego przez nas modelu.

Wielki powrót Seata Toledo – Paryż, 2012

Trzy lata od, powiedzmy sobie szczerze, porażki Seata Toledo III, hiszpański koncern postanowił spróbować swoich sił ponownie. W 2012 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu została zaprezentowana czwarta wersja Seata Toledo. Warto zaznaczyć jednak, że pojazd ten nie był bezpośrednią kontynuacją Toledo, jakiego znaliśmy sprzed lat. Uznaje się, że Toledo IV jest bliźniaczym modelem Skody Rapid – różni się od niej jedynie detalami, takimi jak reflektory, zderzaki i atrapa chłodnicy.

Seat Toledo oficjalnie przestał być produkowany w roku 2018 i wszystko wskazuje na to, że hiszpański koncern nie ma w planach kolejnego powrotu tego modelu.